Laatste dagen in Suriname, Vakantie Curaçao en… ei - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Alize Huurnink - WaarBenJij.nu Laatste dagen in Suriname, Vakantie Curaçao en… ei - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Alize Huurnink - WaarBenJij.nu

Laatste dagen in Suriname, Vakantie Curaçao en… ei

Door: Alize

Blijf op de hoogte en volg Alize

21 Juli 2014 | Suriname, Paramaribo

Ermelo 21°

Na vier maanden in Suriname schrijf ik dit weblog weer aan de keukentafel in Ermelo. Terug kijkend op vier maanden in Suriname en tien dagen op Curaçao kan ik gerust zeggen dat ik een gezegend mens ben! Dat ik de kans heb gehad om deze ervaring te mogen mee maken is niet iets wat iedereen kan zeggen. Voor mij persoonlijk is het erg goed geweest om vier maanden weg te zijn. Zelf boodschappen doen, zelf (af en toe) koken, zelf het huis schoon houden, zelf beslissingen nemen, enz. Hier heb ik veel van geleerd! Ook een ander land en een andere cultuur was bijzonder om mee te maken. Je denkt dat we in Nederland al veel te maken hebben met andere culturen, en zeker na de ervaringen die ik al had in mijn werk op een Rotterdamse school dacht ik dat ik al wel aardig multicultureel was. Niets blijkt minder waar als je je vier maanden moet redden in een ander land! Tegen veel mensen heb ik al gezegd dat de enige vergelijking met Nederland is dat ze Nederlands praten en daar is inderdaad alles mee gezegd. Ik heb erg moeten wennen aan het niveau verschil tussen Nederland en Suriname, vooral bij de opdrachten die ik heb gedaan voor school. Aan de andere kant heb ik juist weer veel geleerd van Suriname en de Surinamers, vooral het ont haasten. In de westerse wereld moet alles zo snel, zo gejaagd, dat heeft mij wel weer moeite gekost nu ik weer hier in Nederland ben.

De laatste dagen in Suriname waren wel raar. Aan de ene kant wilde ik ook wel weer graag naar huis (en naar Curaçao), aan de andere kant heb ik in Suriname ook een hele goede tijd gehad. Tussendoor hebben we natuurlijk de wedstrijden van het Nederlands elftal gevolgd. Dat was erg gezellig, met veel andere Nederlanders in een grote hal op een huge scherm. Daarnaast natuurlijk afscheid nemen van Suriname, koffer inpakken en al dat soort dingen. Maandag nacht moesten we rond zes uur vliegen en dan moet je natuurlijk al eerder op het vliegveld zijn, dus die nacht heb ik niet echt kunnen slapen. Het afscheid was wel even lastig, Ingrid en Anouk zouden nog een week in Suriname blijven en dan rechtstreeks naar Nederland vliegen. Met Yvonne en Jamie ben ik nog tien dagen naar Curaçao geweest om nog even heerlijk vakantie te vieren. Na veel tranen en knuffels vertrokken we naar het vliegveld. Het inchecken en vliegen ging prima!

Op Curaçao land je al naast de zee dus dat was al heerlijk. Met de (hele) kleine auto van een vriendin van Jamie werden we naar ons appartement gebracht. We zouden eerst in een studio verblijven, maar doordat we een gratis update kregen hebben we tien dagen gerelaxt in een enorme villa!
Op Curaçao hebben we echt genoten. We hadden een auto gehuurd zodat we konden rond touren op het eiland. We hebben verschillende stranden zoals De Grote Knip en Mambo Beach bezocht, ook hebben we een rondrit door Christoffelpark gemaakt. Op zaterdag zijn we met de boot naar klein Curaçao geweest. De heenreis was wel aardig heftig aangezien de golven vrij hoog waren, dit leverde wel een aantal spugers op. Gelukkig had ik daar niet zo erg last van, zo lang ik maar niet hun kant op keek ;-). Klein Curaçao was erg mooi, de zee is daar zo mooi blauw!
Ook heb ik samen met Yvonne met dolfijnen gezwommen, dat was erg bijzonder om mee te maken. Jamie was mee om de foto’s te maken, dat was wel erg fijn want die foto’s van de fotograaf waren wel redelijk prijzig en de foto’s van Jamie waren net zo mooi!
Op maandag vloog Jamie weer terug naar Nederland waarnaar wij nog een aantal dagen zouden blijven. Ook dit afscheid was niet echt leuk.. Toch raar als je zo lang bij elkaar bent geweest om dan afscheid te nemen.
Yvonne en ik zijn nog naar Willemstad geweest, leuk om over de pontjesbrug te lopen en de gekleurde huisjes te zien. Ook hebben we in Willemstad nog gegeten met een aantal van de groep uit Suriname die op dat moment ook op Curaçao waren.
Verder hebben wij nog een aantal keer gesnorkeld waarbij we hele mooie vissen gezien hebben en zelf een aantal schildpadden). We hebben een jeep tour over het eiland gedaan, gezwommen in het zwembad, voetbal gekeken, in onze bikini de supermarkt in geweest, heerlijk gegeten, echt te veel om op te noemen!
Een heerlijke afsluiting van onze tijd in Suriname dus!

Donderdag middag was voor Yvonne en mij de tijd van vertrek ook aangebroken. Na een laatste controle van de villa werden wij door de beheerder naar het vliegveld gebracht. Ook nu ging het inchecken weer prima, ik was nog bang dat ik te veel bagage zou hebben maar uiteindelijk had ik maar 17 kilo. De vliegreis ging ook voorspoedig waarnaar ik na +/- 4 maanden weer op Nederlandse bodem stond. En eindelijk kon ik dan mijn familie weer in de armen vliegen! Dat was een heerlijk gevoel, want die had ik toch best wel gemist.

Inmiddels zijn er zo’n twee weken verstreken en ben ik al wel weer aardig gewend in Nederland. Het is fijn om weer bij familie en vrienden te zijn maar stiekem verlang ik soms ook wel weer terug naar het leven in Suriname. Het is inmiddels vakantie, maar ik moet nog wel een aantal dingen afmaken van Suriname. Zoals bijvoorbeeld het proces verslag, een aantal reflecties, foto’s uitzoeken, enz.

Met dit verslag wil ik mijn blog over mijn tijd in Suriname afsluiten. Bedankt dat jullie mee wilden lezen met mijn avonturen en ook bedankt voor jullie mee leven door middel van berichtjes, kaartjes en whats app-jes!