Inburgeren en stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Alize Huurnink - WaarBenJij.nu Inburgeren en stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Alize Huurnink - WaarBenJij.nu

Inburgeren en stage

Door: Alize Huurnink

Blijf op de hoogte en volg Alize

08 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Paramaribo 31°

Het is al weer bijna een week geleden dat we zijn vertrokken uit Nederland. Inmiddels heb ik al aardig wat van Paramaribo gezien. Woensdag zijn we op de fiets naar de vreemdelingenpolitie gefietst om ons MKV (melding kortdurend verblijf) in orde te maken. Dat was nog een aardig eindje fietsen. Eerst moesten we naar een fotozaak waar Ingrid nog foto’s moest maken, daarna door naar het postkantoor om plakzegels te halen (voor het MKV) en dan door naar de vreemdelingenpolitie. Nou is het in Suriname al een hele tour om te fietsen aangezien het geen fietsland is (auto’s razen voorbij en geulen langs de kant van de weg), maar als je tijdens het fietsen ook nog eens constant na geroepen en gefloten wordt er auto’s naar je toeteren en je zelfs huwelijksaanzoeken krijgt, dan kun je begrijpen dat het fietsen een hele belevenis is!
Bij de vreemdelingenpolitie ging alles voorspoedig, we hebben een afspraak gemaakt om het MKV te verlengen zodat ik langer als drie maanden in Suriname kan blijven (MKV is namelijk voor drie maanden). Bij terugkomst bij de fietsen bleek dat we één lekke band hadden, waardoor Jamie door onze huisbazin moest worden opgehaald. ’s Middags hebben we heerlijk gezwommen samen met Milou en Veerle van huisje Saron. ’s Avonds heeft Ingrid (onze huisbazin) heerlijke kip voor ons gemaakt met sauzen die helaas niet in Nederland te verkrijgen zijn en knoflook.

Vrijdag zijn we voor het eerst begonnen met stage. Ik zal samen met Yvonne een opdracht uitvoeren voor Saga Interproject. Dat is een stichting die een aantal verschillende programma’s heeft, dat is o.a. Prey Skoro (voorschool) en BasicLearning4Kids waarvoor wij het project uitvoeren. Wij gaan een viertal thema’s (Emotie en zelfvertrouwen, regels en grenzen stellen, taalontwikkeling voor kinderen van 0-4 jaar en taalontwikkeling voor kinderen van 4-12 jaar) ontwikkelen of verbeteren. Deze thema’s zullen wij daarna presenteren aan ouders, leerkrachten en zorg coördinatoren.
Vandaag (vrijdag) hebben wij op het kantoor van Prey Skoro een begin gemaakt met het plan van aanpak, wij konden dat heerlijk buiten op een bankje doen!
Op maandag kunnen wij thuis werken en van dinsdag tot vrijdag (08:00-13:00) zullen wij op het kantoor van Prey Skoro werken. Ook zullen wij af en toe langsgaan op een Prey Skoro om mee te maken wat er op een Prey Skoro nu allemaal gebeurt.

Na een stuk lopen vanaf de Chio’s (supermarkt) kwamen we bezweet weer aan op ons verblijf, waarna we (Ingrid, Yvonne en ik) nog even lekker het zwembad in doken. De zon was inmiddels achter de wolken maar toch was het even heerlijk afkoelen. Helaas kwamen daarna de vleermuizen wel erg dichtbij waardoor we het zwembad maar snel weer hebben verlaten.

Op het moment dat ik dit stukje aan het typen ben valt de stroom uit, gelukkig hebben we een noodlamp in onze woonkamer waardoor we (gelukkig) niet helemaal in het donker zitten. Na een half uur gaat alles weer aan, zodat ik het verslag toch vanavond (nacht in Nederland) online kan zetten.
Ook zal ik hierbij o.a. een aantal foto’s van ons huisje toevoegen.

Mijn familie in Nederland mis ik nog steeds wel een beetje, maar doordat we nu meer dingen gaan ondernemen wordt dit wel minder. Het is op zich niet zo raar als je bedenkt dat ik nog niet langer als twee weken van huis weg ben geweest. In dat opzicht is het goed om deze ervaring mee te maken, dan leer ik op mijn 27ste eindelijk op mijn eigen benen te staan ;-)

Liefs Alize

  • 09 Maart 2014 - 00:52

    Louise:

    Hee gaaf joh! Ik wens je een enorm fijne, bijzondere en leerzame tijd toe daar! Leuk dat we het op deze manier helemaal vanuit Europa ook een klein beetje mee kunnen beleven.

    Enne, er zullen best wel momenten van heimwee zijn, de komende maanden; maar joh, je familie heb je in je hart heel dichtbij je, en het is toch wel heel uniek dat je deze ervaring daar mag opdoen. Een heus avontuur, en ik weet zeker dat velen stiekem een beetje jaloers op je zullen zijn. ;)

    Beleef het met volle teugen, sterkte waar nodig en veel plezier toegewenst! Groetjes, Louise

  • 16 Maart 2014 - 19:12

    Marian Boer:

    Ha Alize,
    Wat leuk om je op deze manier te kunnen volgen. Ik wens je een hele fijne tijd! Bij jou is het warmer dan hier, wel lekker, hoor. En leuk, die foto's, dan krijg je een beter beeld.

    Groetjes,

    Marian Boer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alize

Welkom op mijn profiel, je kunt hier alles wat ik meemaak in Suriname volgen!

Actief sinds 29 Jan. 2014
Verslag gelezen: 848
Totaal aantal bezoekers 13472

Voorgaande reizen:

01 Maart 2014 - 01 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: