Nickerie en Bigipan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Alize Huurnink - WaarBenJij.nu Nickerie en Bigipan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Alize Huurnink - WaarBenJij.nu

Nickerie en Bigipan

Door: Alize Huurnink

Blijf op de hoogte en volg Alize

26 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Paramaribo 30°

Afgelopen weekend hebben we een trip gedaan naar Nickerie en Bigipan. We vertrokken rond 7:15 naar ’t vat (restaurant). Dit was de verzamelplaats voor de verschillende tours van dat weekend. Rond 8:00 vertrokken wij met het busje, samen met een andere groep en de gids. De andere groep bestond uit een aantal meiden van de PABO en de SPH, van een van de meiden gingen haar ouders ook mee. Onze eerste stop was in Groningen, daar hebben we heerlijk gegeten (broodje ongeboren kip..) en heeft de gids ons wat verteld over de plaats. In 1845 zijn er veel boeren vanuit Nederland vertrokken naar deze plaats om zich hier te vestigen. Helaas overleden veel van deze boeren al snel aan de tyfus waardoor het experiment werd gestaakt. Nakomelingen van hen worden boeroe’s genoemd.
Bij de eerste sanitaire stop heb ik voor het eerst van mijn leven en na veel aarzeling (zal ik het wel doen, zal ik het niet doen?? Als ik het niet doe krijg ik er misschien spijt van.. maar eigenlijk durf ik niet.. enz. enz.) een vogelspin vastgehouden!! Toen ik hem eenmaal op mijn arm had viel het eigenlijk best mee. Het kriebelt alleen een beetje, maar het idee blijft wel eng.

Daarna zijn we doorgereden (door Coronie) naar Wageningen, onderweg hebben we nog een stop gemaakt bij twee kerkjes waar ik foto’s van heb gemaakt. In Wageningen hebben we een oude rijstfabriek bekeken ( buitenkant), hier werd ooit veel rijst verwerkt maar is nu in verval geraakt. Ook heb ik hier leuke foto’s van apen gemaakt die dichtbij in de boom zaten. Na deze stop reden we door naar de plek waar we in de bootjes gingen, hier hebben we eerst nog gegeten. Met de bootjes (vijf in totaal) zijn we over de rivier naar een sleephelling gevaren waar de bootjes overgezet werden naar een sloot. Dat was nog niet makkelijk aangezien de waterstand in de rivier erg laag was. Wij moesten er eerst allemaal uit zodat de bootsmannen de boot makkelijker over de sleephelling konden trekken. Daarbij moesten de mannen natuurlijk even laten zien dat ze spierballen hebben.. Maar de meiden konden er ook wat van (zie foto’s!). Toen alle boten over de sleephelling getrokken waren vervolgden we onze reis naar Bigipan, onze slaapplaats. Een pan is in Suriname een meer dus eigenlijk is het, het Bigi meer. Na een klein uurtje varen kwamen we aan bij onze slaapplaats, een soort huisje op het meer. Hier hebben we onze hangmat met klamboe opgehangen en daarna hebben we weer heerlijk gegeten. We eten best veel omdat Surinamers dat gewend zijn, ik vind het heerlijk! Vaak zit er kip bij en dat smaakt egt goed. Het modderbad zouden we eigenlijk pas de volgende dag doen, maar toen we bij een ander huisje mensen het water in zagen gaan begon het bij ons ook te kriebelen. Jamie en ik hadden beiden zoiets, we doen het gewoon en uiteindelijk gingen ook Anouk, Yvonne en de gids mee het water in. De rest zat ons aan te kijken of we gek geworden waren maar daar trokken we ons natuurlijk niks van aan! De mensen die mij goed kennen weten dat als er ergens gezwommen kan worden (in dit geval modderbad) ik dat in de meeste gevallen doe ;-)

’s Avonds hebben we nog gezellig gekletst en daarna was het tijd voor de nachtelijke kaaimannen tocht. Het was best lastig om een kaaiman te vinden maar uiteindelijk werd er dan toch één gevonden door één van de bootsmannen. Deze kaaiman heb ik natuurlijk ook vastgehouden, dat was na de spin eigenlijk niet zo eng meer. Het vervelende was wel dat we helemaal lek geprikt werden door de muggen, gelukkig heb ik hier verder niet meer zo veel last van!

Na deze avontuurlijke tocht zocht iedereen zijn of haar hangmat op. Geslapen heb ik niet veel, in een hangmat slapen met klotsend water onder je en veel rumoer werkt niet echt bevorderend.. Ik was dan ook vrij vroeg weer wakker waarnaar ik heb ontbeten en foto’s heb gemaakt van de omgeving. Toen iedereen wakker was en alles opgeruimd had zijn we met de bootjes vertrokken om vogels te spotten en het water in te gaan voor het modderbad. We hebben veel verschillende vogels gezien waaronder rode ibissen. Toen we op de plak aangekomen waren voor het modderbad lag ik als eerste weer in het water. De anderen waren eerst nog een beetje huiverig maar uiteindelijk gingen er toch meer het water in. Het was best een beetje apart om met je voeten in de modder te staan, je zakte er aardig ver in, maar de modder schijnt je 10 jaar jonger te maken dus ja..
Nadat iedereen weer ‘redelijk’ schoon en droog was voeren we door het meer en de sloot weer terug naar de sleephelling waarnaar we het laatste stukje over de rivier naar de busjes voeren. Met de busjes zijn we naar Nickerie gereden voor een bezoek aan de markt. Helaas was er maar weinig te zien, want doordat het zondag was, was de markt een stuk kleiner dan normaal. Ook hebben we nog een bezoek gebracht aan een Hindoe tempel en hebben we spaghetti met kip gegeten. Toen iedereen weer in de bus zat zijn we weer terug gereden naar Paramaribo. Van de terugreis heb ik weinig meegemaakt aangezien ik heerlijk heb geslapen. In Paramaribo aangekomen werden we door de buschauffeur thuis afgezet. Al met al een heerlijk tripje!

Bij de weblog zal ik de foto’s van het tripje plaatsen en de foto’s van Holi Pagwha, dat feest waar ik het in mijn vorige weblog over had. Die hadden jullie nog van mij tegoed ;-)

Deze week zullen we natuurlijk ook nog stage lopen, Yvonne en ik zullen proberen om ons plan van aanpak af te ronden en het te mailen naar de opdrachtgever en naar school. Dan kunnen zij het beoordelen waarna we kunnen beginnen aan het eerste opvoedthema, namelijk taalontwikkeling voor kinderen van nul tot vier jaar. Hier heb ik veel zin in, in tegenstelling tot het plan van aanpak want dat is nou niet echt mijn favoriete bezigheid.. Dit is toch veel theoretisch, de opvoedthema’s sluiten echt aan bij mijn vakgebied dus hier kan ik laten zien wat ik in de afgelopen jaren geleerd heb.

Dan zou ik bijna nog het belangrijkste vergeten, namelijk dat vandaag mama jarig is! Best wel raar dat ik nu hier zit en er niet bij kan zijn. Op zulke momenten mis ik thuis wel.. maja voor de rest heb ik niet echt last van heimwee dus daar ben ik al blij mee. Mam een hele fijne dag toegewenst samen met familie en vrienden!

Ik hoop dat jullie genoten hebben van het verslag!

Liefs Alize Huurnink

  • 26 Maart 2014 - 10:18

    Willie:

    Alize wat een wederwaardigheden, zo maak je wel wat mee he.
    Ik zie het voor me, jij griezelen en toch zo'n spin op je arm brrrrr.
    Maar de rest van je trip is wel bijzonder en zo'n modderbad lijkt mij ook wel wat, 10 jaar jonger....
    Ik dacht dat in de hangmat slapen met kabbelend water op de achtergrond wel slaapverwekkend zou zijn maar niet dus?
    Ben erg benieuwd naar die foto's.
    Mijn verjaardag was erg gezellig met leuk bezoek en vele leuke cadeaus
    Met als echte verrassing jou boeket bloemen, echt lief.
    liefs vanuit Ermelo,
    Mam

  • 26 Maart 2014 - 13:19

    Angelique:

    Hoi Alize,

    Wat een leuk verslag heb je er weer van gemaakt. Blijft leuk om je verslagen te lezen.
    En echt respect v.w.b. die spin.
    Heel veel succes en plezier daar!

    Groetjes,
    Angélique

  • 26 Maart 2014 - 19:03

    Evelien:

    Ha Alize,

    Aaah, geniet helemaal met je mee! Super tof wat je beleeft en meemaakt.
    Heel veel succes met je stage & ook veel plezier met alle leuke tripjes! ;)
    Enne, voor een dagje relaxen/ hangmat hangen, moet je echt een keertje babunhol bezoeken, prachtige plek!

    Groetjes, Evelien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alize

Welkom op mijn profiel, je kunt hier alles wat ik meemaak in Suriname volgen!

Actief sinds 29 Jan. 2014
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 13470

Voorgaande reizen:

01 Maart 2014 - 01 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: