Gunsi en koningsnacht- en dag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Alize Huurnink - WaarBenJij.nu Gunsi en koningsnacht- en dag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Alize Huurnink - WaarBenJij.nu

Gunsi en koningsnacht- en dag

Door: Alize Huurnink

Blijf op de hoogte en volg Alize

21 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Paramaribo 29°
(bewolkt)

Zoals belooft is hier nog het blog over Gunsi en koningsnacht- en dag. Nadat we een dag bij konden komen van onze trip naar Ralleighvallen en Voltzberg vertrokken we woensdag morgen om negen uur naar Gunsi. Dat ligt in het Boven Suriname gebied. Allereerst hebben we Jamie’s ouders opgehaald en ook Roland de vriend van Yvonne ging weer mee. De trip werd georganiseerd door Jozef Eco Tours en jozef was ook onze gids deze dagen. Na een rit met de auto naar Atjoni en een boottocht kwamen we uiteindelijk op Gunsi aan. Hier konden we heerlijk in bedden slapen, ik sliep op de kamer bij Anouk en Ingrid. Nadat we ons geïnstalleerd hadden konden we genieten van het zwemmen in de rivier, ook konden we vissen. Ik heb er zelfs één gevangen en van het haakje afgehaald! ’s Avonds na het eten zijn we met de boot kaaimannen wezen spotten. We hebben er een paar gezien, maar vooral de sterrenhemel was prachtig! Daar kan ik wel urenlang naar kijken, zo mooi hoe dat gemaakt is door Hem.
Doordat er ’s middags een vogelspin op de muur van het huisje werd ontdekt kunnen jullie vast wel begrijpen dat ik niet zo heel rustig heb geslapen die nacht. De volgende morgen gingen we na een heerlijk ontbijt een wandeling door de jungle maken. We hebben niet veel dieren gezien maar Jozef heeft ons wel veel verteld over verschillende bomen en vruchten uit de jungle. Ook hebben we met de bladeren van een palm gevlochten, deze worden door sommige mensen nog steeds gebruikt voor hun huis. Na deze jungletocht en het middag eten was het weer tijd voor zwemmen en vissen waar ook weer het een en ander gevangen werd. De avond werd afgesloten met een spelletje toepen die door mij werd gewonnen :-D De volgende morgen moesten we helaas al weer gaan. Na het inpakken van de spullen en een laatste foto van Gunsi voeren we door naar Nieuw Aurora. Hier hebben we nog een wandeling door het dorp gemaakt waarbij we zagen hoe de mensen daar leven. Er waren echt hele kleine hutjes waarbij ik me afvroeg hoe je daar in kan leven, maar er waren ook huizen zoals waar wij in verblijven. Best wel een groot verschil dus. Na de wandeling zijn we terug gevaren naar Atjoni, van daar uit zijn we met de auto weer terug gereden naar Paramaribo. Ik heb genoten van deze trip, zeker ook omdat we met een klein groepje waren. Zo zie je toch meer van de mooie omgeving en het is gezelliger als je met mensen bent die je bijna allemaal kent!

Nadat we vrijdagavond thuiskwamen konden we zelfs nog genieten van koningsnacht! Er was namelijk een feest georganiseerd bij club 597. Dat was best leuk om mee te maken, er kwam zelfs nog zo’n brass band optreden. Zaterdag konden we dan eindelijk weer een keer uitslapen en natuurlijk weer een aantal wasjes draaien. ’s Avonds zijn we eerst naar de laatste avond van de avondvierdaagse wezen kijken. Dat is in Suriname en hele happening, bij elke groep die mee loopt hoort bijna een brassband bij. Dus je begrijpt dat dit echt een feestje was, echt heel leuk om te zien!
Daarna zijn we naar De Dijk op de pier geweest. Het was leuk om eindelijk weer eens een keer een Nederlandse band te zien optreden. Het was dan wel niet helemaal mijn muziek, maar gezellig was het wel.

Na deze heerlijke vakantiedagen moest er natuurlijk ook weer gewerkt worden, en hoe! De presentaties die Yvonne en ik moesten geven staan gepland voor 23 en 29 mei. Dat was iets sneller dan wij verwacht hadden dus we moesten en moeten hard aan de bak. Yvonne zal de eerste presentatie geven samen met een logopediste, dit zal gaan over taalontwikkeling voor kinderen van 4-12 jaar. Ik zal de tweede presentatie geven samen met een leidster van Prey Skoro, dit zal gaan over emotie en zelfvertrouwen voor kinderen van 0-12 jaar. Wij zullen deze presentaties geven aan medewerkers leerlingenzorg zodat zij deze presentatie weer aan ouders kunnen geven. Na deze twee thema’s zullen we nog één thema moeten ontwikkelen dus dat wordt nog hard werken.

Afgelopen weekend ben ik samen met Anouk en Yvonne nog op een soort trip naar Ayo geweest. Daar heb ik gewoon op een waterscooter gevaren en achter op een crossmotor gezeten echt super gaaf! Ook hebben we heerlijk gezwommen en gevist. Even heerlijk bij getankt dus zodat we de komende twee weken hard aan het werk kunnen.

Dit was het weer voor vandaag. De tijd gaat hier best snel, maar ik heb ook wel weer zin om naar huis te gaan. Vier maanden is wat mij betreft wel prima. Ik heb genoten maar ook mijn moeilijke momenten gehad. Gelukkig zie ik mijn familie en vrienden over een paar weken al weer.

Liefs Alize

  • 22 Mei 2014 - 13:01

    Willie:

    Fijn weer een verslag en wat maak je daar veel mee.
    Bijzondere foto's, want wat zijn dat voor ( stalen ) netten waar worden die voor gebruikt.
    Eigenlijk dacht ik dat je over je angst voor spinnen heen was, na wat je daar allemaal al gezien hebt.
    Maar een vogelspin is noch te....
    Veel succes met je presentatie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alize

Welkom op mijn profiel, je kunt hier alles wat ik meemaak in Suriname volgen!

Actief sinds 29 Jan. 2014
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 13475

Voorgaande reizen:

01 Maart 2014 - 01 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: