Ons eerste tripje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Alize Huurnink - WaarBenJij.nu Ons eerste tripje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Alize Huurnink - WaarBenJij.nu

Ons eerste tripje

Door: Alize huurnink

Blijf op de hoogte en volg Alize

16 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Paramaribo 29° (wel wat regen..)

De afgelopen week stonden in het teken van stage lopen. Yvonne en ik zijn bezig geweest met ons plan van aanpak. Doordat we geen internet hebben op onze stageplek is het wel lastig werken, we moeten nu zorgen dat we op onze thuiswerkdag (maandag) de informatie die we nodig hebben voor het plan van aanpak en de opdracht op onze laptop hebben staan. Ons plan van aanpak is al wel bijna klaar dus we lopen nu gelukkig aardig op schema. Vrijdag wilden we naar stage fietsen toen het begon te regenen, we hebben even gewacht of het nog zou stoppen met regenen. Toen dat niet gebeurde besloten we toch maar te gaan fietsen waardoor we kletsnat op stage aan kwamen, niet echt een pretje kan ik je vertellen! De volgende keer pakken we dus de bus of de taxi.. gelukkig schijnt in Suriname ook zo weer de zon! Ook hebben we weer heerlijk van het zwembad gebruik gemaakt de afgelopen dagen. Dat is toch wel een pluspunt aan ons verblijf hier. Dat we na stage even heerlijk af kunnen koelen in het zwembad.
Vrijdagmiddag zijn we naar steps geweest om schoenen en slippers te kopen voor Holi Phagwa. Dit is een hindoeïstisch feest (een combinatie van een lentefeest, een feest van de overwinning van het goede op het kwade en een Nieuwjaarsfeest), waarbij er o.a. gegooid wordt met gekleurd poeder. En aangezien je dat poeder er meestal niet uit krijgt hebben we maar besloten om oude spullen aan te doen ;-) Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat worden, a.s. maandag is het feest dus daarna zal ik er wat van op mijn weblog plaatsen. Bij de plaatselijke Chinese supermarkt hebben we speciale shirts gekocht hiervoor.
Boodschappen doen valt trouwens nog niet mee, we hebben de eerste week natuurlijk veel te veel gekocht waardoor onze gezamenlijke pot (Wie we kitty hebben gedoopt ;-)) al weer aardig snel leeg was.. De rest van de tijd gaan we proberen om het rustiger aan te doen! Ook koken is niet altijd even makkelijk. Aangezien Jamie vegetarisch is en de rest ook verschillende dingen niet lust is het elke maaltijd weer een gepuzzel om iedereen wat lekkers voor te zetten.

Gisteren hebben we dan eindelijk ons eerste tripje gehad. ’s Morgens had het nog keihard geregend waardoor we ons tripje al in het water zagen vallen, maar gelukkig is het de rest van de dag droog gebleven en hebben we genoten!
Bij Leonsberg stapten we op de boot die ons naar Braamspunt bracht, onderweg zagen we verscheidene dolfijnen, dat was een mooi gezicht. Bij Braamspunt heeft de bootsman (die ons de hele dag heeft rondgevaren) ons het vissersdorpje laten zien. Ze vissen hier op garnalen en zoute vissen. Daarna konden we lekker zwemmen, al was het water wel een beetje zanderig. Met de boot zijn we na het zwemmen door gevaren na een plantage waar we lekker Indonesisch hebben gegeten. Op de boot vlakbij het dorpje hebben we ook nog een bril aap gespot, erg leuk om te zien en natuurlijk veel foto’s van gemaakt. Erg grappig om te zien, iedereen met zijn camera in de aanslag om een zo’n goed mogelijke foto te maken..
Na het eten zijn we doorgevaren naar Nieuw Amsterdam, hier hebben we leuke foto’s gemaakt en de voormalige commandeurs woning gezien. Toen was het helaas al weer tijd om terug naar huis te varen. Na dit tripje wilden wij natuurlijk zo gauw mogelijk weer terug naar huis alleen wilde de taxi chauffeur ons niet meenemen omdat wij vasthielden aan de prijsafspraak die wij gemaakt hebben met het bedrijf. Toen kwam er een vrachtwagen met oplegger voor een feest die ons wel mee wilde nemen. Na even dubben besloten we om hier maar gehoor aan te geven anders zouden we helemaal niet meer thuis komen. Uiteindelijk zijn we veilig en met veel lol thuis gekomen! :-D

Morgen is een nationale vrije dag zodat we Holi Phagwa kunnen vieren. Vanaf dinsdag komt de landen coördinator op bezoek in Suriname, hij zal op bezoek komen op stage en bij ons eten. Volgend weekend hebben wij weer een tripje, dan zullen wij naar Nickerie en Bigipan gaan. Dit wordt een twee daagse trip. En natuurlijk zal ik tussendoor ook nog stage lopen. Yvonne en ik hopen aankomende week ons plan van aanpak af te ronden waarna wij kunnen beginnen aan de uitvoering ervan!

Ik hoop dat jullie zo weer een beetje op de hoogte zijn van wat ik allemaal beleef in Suriname.

Veel liefs,
Alize Huurnink

• 16 Maart 2014 - 21:02

Gerwin Staal:

Hoi Alize

leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt. Leuk om daar een poosje te wezen. Succes met je stage! En geniet van je tripjes. Maar dat lukt wel zo te lezen. gr Gerwin staal

• 16 Maart 2014 - 23:35

Lian:

Ha Alize,

Weer leuk om je belevingen te lezen en veel succes daar!

• 17 Maart 2014 - 21:17

Saritha:

Hey Alize,

Wat een top verhalen, ik zou zo naar je toe komen even om het hoekje kijken :P
    Succes met je p.v.a afronden en dan begint het.