Belevenissen in Suri - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Alize Huurnink - WaarBenJij.nu Belevenissen in Suri - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Alize Huurnink - WaarBenJij.nu

Belevenissen in Suri

Door: Alize Huurnink

Blijf op de hoogte en volg Alize

10 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Paramaribo 31°
(Vorige week wat regen gehad, deze week weer heerlijk warm!

Hello everybody,

Het is al weer even geleden dat ik mijn laatste blog online heb gezet dus vandaar dat ik nu maar weer even een update plaats. Ondertussen is er ook niet heel veel bijzonders gebeurt maar hebben we natuurlijk wel weer leuke en minder leuke dingen beleeft.
Op de maandag doen we vaak de boodschappen en zoeken we de informatie op internet op zodat we deze informatie op stage kunnen bewerken. Ons (van Yvonne en mij) plan van aanpak is zo goed als af. Wij hebben de eerste versie naar onze begeleiders gemaild en de eerste feedback hebben wij al terug ontvangen. Ondertussen zijn wij ook al begonnen aan de PowerPoint en de handleiding voor ons eerste thema, namelijk taalontwikkeling stimuleren voor kinderen van nul tot vier jaar. Vorige week ben ik samen met Yvonne en Anouk naar een locatie van Prey Skoro geweest. Het was heel leuk om nu een keer in het echt te zien wat er nu precies allemaal gebeurt op een Prey Skoro en om met de kinderen te spelen. Het lijkt best wel veel op een peuterspeelzaal alleen het niveau is wel verschillend. Ze gebruiken ook een dagschema en de kinderen kunnen in hoeken spelen.

Die week daarvoor ben ik trouwens ook voor het eerst (samen met Yvonne en Robert, twee andere stagiaires) naar een kerk geweest. Dit was een baptisten gemeente en leek wel veel op een evangelische gemeente in Nederland. Het was erg leuk om dit mee te maken, er was een bandje die muziek maakte en zong. Ook zongen de kinderen van de ‘zondagsschool’ nog ‘God kent jou vanaf het begin’, dat was erg leuk omdat dit lied voor ons ook bekend was. Ook werden er een aantal Engelse en Surinaamse opwekkingsnummers gezongen wie ik allebei heb proberen mee te zingen ;-). Verder hebben ook een aantal mensen nog een getuigenis gegeven. Al met al was het heel bijzonder om mee te maken, dat je samen met andere gelovigen de Heer groot kan maken! Ik ga proberen om vaker naar deze gemeente te gaan, ook willen we nog naar een andere gemeente. Het probleem is wel dat veel tripjes in het weekend zijn, maar ik ga zeker nog een aantal keer proberen om de gemeente te bezoeken.
’s Middags zijn we naar Sun Glam geweest, dit was een festival op het strand. Onderweg kregen we helaas een lekke band, maar gelukkig waren er omstanders die onze taxi chauffeur hielpen om de reserve band er weer op te leggen! :-D Toen we aankwamen op het festival terrein was het nog vrij rustig, maar daarna stroomden er steeds meer gasten binnen en barste het feest echt los. De muziek was niet echt helemaal mijn smaak en helaas viel er ook wel aardig wat regen. Maar samen hebben we er toch een gezellig avond van gemaakt.
Het is wel bijzonder om zo de zondag door te brengen, eerst naar de kerk en daarna naar een festival. In Nederland zou ik dat niet zo gauw doen maar hier is alles zo anders. Ik weet dat God bij mij is en voel dat ook, ondanks dat ik dan misschien niet elke zondag naar de kerk ga. Wel mis ik de kerkdiensten hier, maar dat ga ik proberen op te lossen met het terug luisteren van een kerkdienst uit Nederland.

Afgelopen week zijn we naar een voetbalwedstrijd geweest tussen zeg maar de blanken (stagiaires) en de donkeren, dat was erg leuk om mee te maken. Op donderdag viel ’s Avonds de stroom uit, toen hebben we met z’n allen gezellig gezongen en voor spook gespeeld. Dit was zo gezellig en klonk zo goed (ahum) dat zelfs de buurvrouw mee wilde doen! Al met al toch een erg leuke avond.

Zaterdag zijn we naar een vlindertuin geweest. En ondanks dat we de laatste twee kilometer er naar toe moesten lopen en het erg warm was heb ik er van genoten. We kregen een rondleiding door de vlinderkwekerij, deze vlinders worden gekweekt voor andere dierentuinen/vlindertuinen in de wereld. Ook hebben we schildpadden vastgehouden en slangen gezien. Daarna hebben we mooie foto’s gemaakt in de vlindertuin zelf. Op de terugweg begon het opeens keihard te regenen, gelukkig konden we ergens schuilen.

Dat waren zo mijn belevenissen van de afgelopen twee weken. Aanstaande vrijdag moeten Yvonne en ik naar de vreemdelingendienst om onze MKV met een maand te verlengen. Die was nu maar drie maanden geldig. En vanaf volgende week donderdag hebben we vakantie tot 5 mei. In deze vakantie tijd gaan we twee tripjes doen en hopen Yvonne en ik twee opvoedthema’s af te maken.

Verdrietig nieuws kreeg ik uit Nederland waar de vrouw waar ik altijd bij schoonmaak plotseling is overleden na een hersenbloeding. Hier was ik erg kapot van, en dan is het niet leuk dat ik hier zit. Ik kon altijd erg goed met haar praten en dan is het heel moeilijk dat zij er straks niet meer is als ik terug kom. Het is fijn dat de meiden er zijn, je merkt echt dat we veel aan mekaar hebben als er iemand zich niet fijn voelt!

Bij jullie is het nu nacht en ik ga zo ook lekker slapen, morgen weer stage lopen.

Veel liefs,
Alize Huurnink

  • 10 April 2014 - 14:46

    Willie:

    Hallo Alize,
    Wat fijn weer een verslag, zo leuk om je belevenissen mee te beleven.
    Nou die vlindertuin had ik ook wel willen zien.
    En wat een prachtige foto,s.
    Heb jij die gemaakt?
    Proberen dit weekend te skypen?
    Liefs,
    Mam

  • 13 April 2014 - 22:33

    Fiola:

    Ha zus!

    Fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!
    En wat een leuke tripjes maak je zeg, zou bijna jaloers worden ;)
    Foto's zijn prachtig, wat een mooie vlinders :)
    Hoe ging het bij de vreemdelingen dienst?
    Wel beter dat je nog vakantie hebt straks, rond mijn verjaardag maar weer even skypen met zn allen?
    veel plezier en groeten aan de andere meiden.

    X Fiola en John

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alize

Welkom op mijn profiel, je kunt hier alles wat ik meemaak in Suriname volgen!

Actief sinds 29 Jan. 2014
Verslag gelezen: 461
Totaal aantal bezoekers 13487

Voorgaande reizen:

01 Maart 2014 - 01 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: